Doorgaan naar hoofdcontent

Nog drie weken!

Nog precies drie weken en dan is het eindelijk zo ver, op 30 augustus na 11 jaar ga ik weer naar New York. Toen met ons hele gezin, nu samen met mijn broer, Marcel. Ik ga via deze weg weer een blog bijhouden van alle dingen die we gaan ondernemen in New York zodat het thuisfront mee kan lezen en genieten van de foto’s. 

Ik had het plan om weer naar New York te gaan al eind 2019 / begin 2020, maar toen kwam natuurlijk Corona om de hoek kijken en moesten al mijn plannen voor even de vrieskist in. In eerste instantie wilde ik alleen gaan, maar na hier met mijn ouders over gesproken te hebben en natuurlijk ook met mijn broer kwamen we er op uit dat we met zijn tweeën zouden gaan. Zo is het plan ontstaan en hebben we gelijk de taken onderling verdeeld, Marcel was degene die de vliegtickets in de gaten zou houden en wanneer er een goede aanbieding was zou hij mij op de hoogte brengen, en wanneer dit was geregeld was het mijn taak om een accommodatie te regelen. Zo gezegd, zo gedaan. In mei kwam er een mooie aanbieding voor tickets naar New York en toen hebben we geboekt. Toen zat Marcel zijn taak er op en was het mijn beurt om op zoek te gaan. Na uren op booking.com, google en Airbnb te hebben doorgebracht zag ik op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer. Je had zoveel verschillende opties: een hotelkamer, een kamer via Airbnb, een appartement via Airbnb en ga zo maar door. Uiteindelijk kwam ik de perfecte advertentie tegen tegen een schappelijke prijs. We hebben uiteindelijk gekozen voor een Airbnb in Brooklyn, in de wijk Bedford-Stuyvesant. Een etage in een woonhuis, waar we allebei onze eigen slaapkamer hebben, wat wel zo fijn is. Zo kun je je als je daar behoefte aan hebt je toch even terugtrekken op je eigen kamer. Wanneer je voor een hotel kiest kwam je met ons budget sowieso met zijn tweeën op een kamer en dan was het maar afwachten of je twee bedden had of een. Door te kiezen voor de Airbnb hebben we en zekerheid dat we beiden een apart bed hebben en iets meer ruimte dan we op een hotelkamer zouden hebben gehad. Voor ons beiden maakte dit de keuze gemakkelijker.

Dit wordt voor mij de vierde keer dat ik naar de Verenigde Staten ga en voor Marcel de vijfde keer. Hij is al eens alleen naar Chicago geweest. Alles regelen voor deze reis was net even wat meer werk voor mij dan voor de voorgaande jaren. De ESTA was zo geregeld, dat was het probleem niet. Het ‘probleem’ is dat ik momenteel nog behoorlijk wat medicatie gebruik waaronder een aantal onder de opiumwet vallen. Voordat je dit mee mag nemen op reis moet je daarvoor eerst een medische verklaring hebben, deze moet je eerst door je huisarts laten ondertekenen. Als dat klaar is moet je deze via de post opsturen naar het CAK en daar wordt deze dan of goedgekeurd, of afgewezen. Dit proces kan lang duren waardoor het aan te raden is hier vroeg mee te beginnen. Gelukkig is mijn medische verklaring goedgekeurd en heb ik de medische verklaring teruggestuurd gekregen via de post met de stempel van het CAK. Maar daarmee was het nog niet klaar, om Amerika in te mogen moet deze verklaring eerst gelegaliseerd worden door middel van een apostille stempel. Deze kan je halen bij een rechtbank bij je in de buurt. Hier hoef je gelukkig geen afspraak voor te maken en je kunt dus gewoon bij de rechtbank langsgaan en bij de centrale balie aangeven dat je voor een apostille stempel komt en dan wordt het geregeld. Dit is helaas niet gratis en kostte €22. Dat hebben we gelukkig afgelopen week allemaal kunnen regelen, wat voor mij een hele opluchting is. Ik vind het erg fijn om dit soort dingen nu geregeld te hebben zodat ik me hier niet meer druk over hoef te maken. Daarnaast heb je nog een medicijnpaspoort nodig, maar die kun je heel gemakkelijk bij je apotheek afhalen. Ook heb ik al van alle medicatie wat extra besteld zodat dit allemaal al klaar ligt in een doorzichtige tas, is dat maar alvast geregeld en kan ik als het goed is niks vergeten. (Want dingen vergeten is iets waar ik nogal last van heb bij periodes en dat kan ik hierbij niet gebruiken ;))

We gaan 8 dagen, we vliegen op 30 augustus van Amsterdam naar JFK en vliegen 7 september weer terug van JFK naar Amsterdam waar we dan de volgende dag, 8 september, weer aankomen. We hebben inmiddels al drie dingen vaststaan, namelijk de Broadway musical ‘Harry Potter and The Cursed Child’, een baseball wedstrijd van de Yankees en een baseball wedstrijd van de Mets. Daarnaast hebben we een New York Sightseeing Pass aangeschaft en kunnen hiermee een hele rits aan attracties doen, een stuk voordeliger dan alles apart boeken en een stuk gemakkelijker, je kunt op je smartphone je pas laten scannen en dan is het klaar. Zo zitten er onder meer vier observatiedecks bij inbegrepen (11 jaar geleden zijn we naar The Empire State Building observatory deck geweest, nu dus leuk om een andere te gaan doen, of twee, of drie..). Beide hebben we bepaalde dingen die we graag willen doen/zien dus hier gaan we nog even met elkaar naar kijken hoe en wat we dat gaan doen, maar dat komt vast goed. De voorpret vind ik in ieder geval al erg leuk!

Ik hoop dat jullie het leuk gaan vinden om onze reis te volgen!

Liefs Chantal

Reacties

Populaire posts van deze blog

Dag 1 / 31 augustus

We begonnen vandaag de dag rond een uur of 9. Beide behoorlijk goed geslapen, dus dat scheelt altijd een hoop. Ik ben begonnen met de verzorging van m’n wond en Marcel is eerst gaan douchen. Nadat ik klaar was met het verzorgen van de wond hebben we onze ontbijtjes opgegeten, we hadden gisteravond al vast wat voor vanochtend opgehaald. Yoghurt met muesli, deze was erg lekker en vulde ook prima. Daarna ons eerst klaar gemaakt en weer naar de supermarkt gegaan, we hadden gisteren niet zoveel puf meer dus hadden alleen wat voor ontbijt opgehaald en wat te drinken.               Vanmorgen hebben we wat meer dingen gekocht, we hebben bij de AirBnb geluncht, we hadden broodjes en vleeswaren/kaas gehaald. Ik blijf me altijd verbazen over de grote hoeveelheden vleeswaren er in zo’n verpakking zit en hoeveel plakjes een servingsize zijn. Nadat we terug waren van boodschappen doen was het zo goed als 12 uur en dus hebben we onze broodjes opgegeten en ons verder klaargemaakt. Voor vandaag stonden

Dag 5 / 4 september.

 De wekker stond voor vanmorgen weer wat vroeger. We wilden rond half elf bij het metrostation zijn dus moesten rond kwart voor tien onderweg zijn naar de metro in de buurt van de Airbnb. We hadden echt net met een minuut de metro gemist die we wilden halen, maar gelukkig rijden de metro’s best vaak dus hoefden niet heel lang te wachten op de volgende. We hadden geluk en hoefden deze keer ook helemaal niet over te stappen. We zijn bij Penn Station uitgestapt, hierna was het nog een twintig minuten lopen tot we bij pier 78 waren aan de westkant van Manhattan bij het water. Het bedrijf heette Big City Tourism, ze zeiden tijdens de tour dat ze nog maar een paar weken actief waren. Met de Sightseeing passes was deze tour inbegrepen, het heette Freedom Liberty Boat tour. De eerste boattour vertrok rond elf uur, deze wilden we graag halen omdat we hoopten dat het dan nog niet zo druk was en dat was gelukkig ook zo. We stonden vrijwel vooraan in de rij om de boot op te gaan, het scheelde natu

Dag 8 + 9 / 7 & 8 september

En toen was de dag alweer aangebroken dat we ‘s avonds terug vlogen naar Nederland. We moesten voor 11 uur uitchecken bij de Airbnb. Gelukkig kregen we de mogelijkheid om de koffers in de hal te kunnen stallen, konden wij nog even een stukje Brooklyn verkennen. We hadden de koffers de dag van te voren al zo goed als ingepakt, alleen de laatste toiletspullen en dergelijke moesten we nog inpakken. Dit hebben we gedaan, daarna de afwas nog even gedaan nadat we ontbeten hadden. Via de chat van Airbnb nog even nagevraagd wat we moesten doen met de lege frisdankflessen en limonadeflessen, zodat deze goed werden gescheiden. Nadat we alles opgeruimd hadden en een beetje hadden schoongemaakt (hoefde niet, maar voelt toch een beetje raar om niet te doen, dus we hebben toch even een doekje over de tafel en dergelijke gehaald) waren we klaar om de koffers dicht te doen en te wegen. We zaten gelukkig nog niet aan het maximale gewicht, dit kwam goed uit want ik wilde nog even bij de target langs en